Tuesday, June 10, 2008

AN HOUR WITH THE 3rd FIX'S BROTHERS

Hari ni badan aku rasa xsedap rasa mcm nak demam pun ada tapi aku xlayan sangat nanti melarat sampai demam betul aku gak yang susah kerja kat opis xde sape nak cover....so aku buat senaman ringan sikit lelapkan mata ala kadar hehehe...

Petang kul 5, 3rd fix's brother ajak aku ngan PM ikut dia, aku ingat dia nak ajak gi mini vegas ruper nye nak jumpe sumone from MINDEF. 3rd fix's brother ni buat sales kat opis aku nie, baru start keje last month.... dia ader citer kat aku die kene achieve quota (biase la wat sales kan) sampai hujung tahun nie, so aku ngan PM ikut la dia jumpa mamat MINDEF nie bagi sokongan moral, apa yang kitaorang leh tolong kita tolong la . Aku perhati 3rd fix's brother ni ada gak kesungguhan nak cari sales and build repo, even thou PR & info dia agak kurang sikit tapi masih ada ruang lagi yang boleh dipolishkan.... ada potensi, kalau nak dicomparekan dengan budak sales yang lain...adussss sedih aku tengok macam tak nak buat duit je, buat sales sekadar nak lepas dapat gaji je... dapat gaji OK sales xde pun xpe. Kadang tu boss siap bagi lubang sales tapi xnak follow up, xde usaha nak buat duit... tak kan buat duit pun nak suruh boss carikan.

Teringat dulu masa aku jual insurans and kereta pehhhhh x cukup tanah beb cari sales sebab gaji ciput so kejar commission je la, nak commission keno la banyak sales... hari-hari balik lewat malam sabtu ahad pun bantai kerje, kalau boss bagi lubang sales siap berebut bergaduh ngan orang lain nak kan sales tu hahaha kelakar tul kalau ingatkan balik. Ingat lagi kata boss aku dulu kalau buat sales kene bukak mulut tanye, muka kene tebal jangan segan, jangan cepat putus asa, build your repo 1st, sell yourself 1st than baru you sell your product or services, know what you selling, kalau xtahu tanye kat orang yang tahu jangan main hentam je, be an opportunist and the most important honour your word and your promise!!



Bukan nak kata aku bagus buat sales kalau bagus hehehe aku xtulis blog aku tulis cek, banyak lagi yang bagus tapi ye la sedih beb kemudahan semua dah bagi cuma kene cargas lebih sikit je umur muda lagi kerja keras la nanti dah umur macam aku dah xlarat dah nak cargas-cargas ni hehehe tulang rapuh beb, kalau la aku dapat putarkan masa tu balik and dapat peluang mcm diorang memang aku pulun habis nyer all out kumpul duit banyak-banyak umur 40 nanti dah leh lepak relax... Ada sorang staff kat opis aku nie sampai buat 2 kerja sales ngan tender pehhh kalau aku xsanggup beb dah la buat tender tu kene stayback sampai ke pagi pastu nak kene buat sales lagi, kadang tu sian gak aku tengok dia stayback sampai esok pagi xtidur pas tu jumpe customer petang ambik anak, sampai umah kene marah ngan bini ( hehehe mamat ni bukan takut bini tapi bini yang tak takut dia ) tapi at least aku respect kat dia sanggup nak commit mcm tu.

Tapi cakap memang murah beb but can you walk the talk?? maybe aku pun sama kot or even worst than them. To be positive maybe its not fair for me to criticise them... maybe they still in their learning curve...maybe they know what they doing....maybe they still need more time and guidance...maybe they deserve a second chance....or maybe i dont know what im bullshitting about right here....

I hope you know what are you doing guys.... ALL THE BEST & GOOD LUCK!!!

2 comments:

tun teja said...

kalau bab mencari duit
org leh wat apa saja.
duit ni makin di kejar makin tak cukup.

blackened said...

tapi kalau tak dikejar langsung tak cukup...
jadi anak-anak semua nak kejar ke tak nak?